درک انتخاب: مدیریت پورتفولیو مالکیت معنوی – علامت تجاری


07 ژوئیه 2023

شرکت بارنارد


برای چاپ این مقاله کافی است در سایت Mondaq.com ثبت نام کنید یا وارد شوید.

مدل‌های مختلف موجود برای مدیریت مؤثر پورتفولیوی مالکیت م،وی

مالکیت فکری (IP) نقش مهمی در شرکت‌های نوآورانه و پویا برای حفظ رقابت و محرک رشد ایفا می‌کند. مدیریت کارآمد پورتفولیوی IP تضمین می کند که شرکت ها و افراد می توانند از اختراعات، طرح ها و اسرار تجاری مختلف خود محافظت کنند و در عین حال از این دارایی های IP ،ب درآمد کنند.

مدیریت پورتفولیو مالکیت فکری چیست؟

مدیریت پورتفولیو IP یک رویکرد استراتژیک برای شناسایی، مدیریت و حفاظت از دارایی های مالکیت م،وی یک شرکت است. یکی دیگر از شاخه‌های مهم مدیریت مالکیت فکری به پولی‌سازی دارایی‌های مالکیت م،وی یک شرکت مربوط می‌شود که شامل اختراعات، علائم تجاری، حق چاپ و اسرار تجاری است. مدیریت پورتفولیو IP برای محافظت از تلاش‌های خلاقانه یک شرکت و اطمینان از تحقق کامل ارزش بالقوه و فعلی آنها ضروری است.

مدیریت کارآمد پورتفولیوی IP شامل فرآیندهای مختلفی از جمله ارزیابی، حفاظت، اجرا، ،ب درآمد و همچنین تصمیم گیری استراتژیک در مورد حفظ یا واگذاری برخی حقوق مالکیت IP است.

مدل های مدیریت پورتفولیو مالکیت فکری

شرکت ها باید از مدل های مختلف موجود برای مدیریت موثر سبد فکری خود آگاه باشند:

  1. مدل دفاعی – این مدل معمولاً توسط شرکت هایی استفاده می شود که هدف آنها محافظت از اختراعات خود در برابر رقبا است. تمرکز بر حفظ حقوق IP برای ایجاد موانع در اطراف فناوری آنها و جلوگیری از کپی برداری و/یا استفاده از نوآوری های رقبا است. نمونه ای از شرکت هایی که از این مدل استفاده می کنند، آی بی ام است. آی‌بی‌ام با یکی از بزرگترین مجموعه‌های پتنت در جهان، از پتنت‌های خود به صورت دفاعی استفاده می‌کند و یک خندق محافظ در اطراف خود ایجاد می‌کند.

  2. مدل تهاجمی – سازمان هایی که از این مدل استفاده می کنند فعالانه به دنبال ،ب درآمد از دارایی های IP خود هستند. این ممکن است از طریق صدور مجوز یا فروش حقوق IP آنها باشد. مدل تهاجمی می تواند یک استراتژی تهاجمی باشد که شامل ادعای حقوق مالکیت IP در برابر رقبا برای دستیابی به مزیت بازار است.

  3. مدل هیب، – این مدل ،یبی از استراتژی های دفاعی و تهاجمی است. شرکت هایی که از یک مدل ،یبی استفاده می کنند از فناوری های اصلی خود محافظت می کنند و در عین حال به دنبال فرصت هایی برای درآمدزایی از IP خود هستند. گوگل یک نمونه بارز است، به شدت از فناوری اصلی موتور جستجوی خود محافظت می کند، در حالی که از مجموعه IP خود برای ایجاد درآمد مجوز و به دست آوردن مشارکت های استراتژیک نیز استفاده می کند.

مدیریت پورتفولیوی IP شما

مدیریت موثر پورتفولیوی IP نیازمند یک رویکرد استراتژیک و ارزیابی مستمر است. در اینجا چند مرحله وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

ارزیابی: به طور منظم سبد IP خود را برای شناسایی و تعیین دارایی های کلیدی ارزیابی کنید. این فرآیند می‌تواند به شناسایی شکاف‌های موجود در پورتفولیو که باید پر شود و فرصت‌های ،ب درآمد را شناسایی می‌کند، کمک کند.

حفاظت: اطمینان حاصل کنید که مالکیت م،وی شما به درستی محافظت می شود. این شامل ثبت اختراعات، ثبت علائم تجاری، و شناسایی اسرار تجاری و حمایت از حق چاپ است که نیازمند اقدامات پیشگیرانه و پروتکل های اضافی است که باید توسط شرکت اتخاذ شود.

اجرا: برنامه ای برای اجرای حقوق IP خود در صورت نقض آنها داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که اقدامات و ملاحظات قبلاً برای اجرای حقوق شما در اسرع وقت انجام شده است. تاخیر در اجرا ممکن است منجر به ناتو، در محافظت کامل از IP شما شود و منجر به عواقب طول، مدت قابل توجهی شود.

،ب درآمد: فرصت های ،ب درآمد از IP خود را کاوش کنید. این می تواند شامل صدور مجوز فناوری شما به شرکت های دیگر، واگذاری حقوق IP یا استفاده از IP شما برای ایجاد مشارکت های استراتژیک باشد.

مدل های جایگزین

شرکت‌ها علاوه بر این باید به مدل‌های خلاقانه و خلاقانه مدیریت پورتفولیو IP توجه داشته باشند که حول حفاظت یا ،ب درآمد از IP شرکت نمی‌چرخد، بلکه بیشتر به آگاهی، بازاریابی و پذیرش مربوط می‌شود.

  1. مدل فریمیوم: این مدل دسترسی به خدمات اولیه و/یا محصولات را رایگان فراهم می کند اما برای ویژگی ها یا مزایای ممتاز به یک بار پرداخت یا اشتراک نیاز دارد. نمونه‌هایی از شرکت‌هایی که از مدل فوق استفاده می‌کنند، که اغلب در صنعت نرم‌افزار استفاده می‌شوند، فراوان هستند و شامل شرکت‌هایی مانند Adobe، YouTube و Zoom می‌شوند.

  2. مدل Creative Commons (استفاده مشروط رایگان).: استفاده از موافقت‌نامه‌های مجوز Creative Commons (CC) به صاحبان اشکال مختلف حق چاپ اجازه می‌دهد تا انواع خاصی از استفاده رایگان را مجاز کنند، در حالی که به طور بالقوه حقوق خود را برای استفاده‌های تجاری یا آثار مشتق محفوظ می‌دارند. استفاده از توافقنامه مجوز Creative Commons اغلب در رابطه با نرم افزار منبع باز استفاده می شود. اجازه دادن به کاربران برای اصلاح و ایجاد یک ا،یستم در اطراف نرم افزار خاص، که امکان رشد و پذیرش محصول را فراهم می کند و محیطی بهینه برای تولید جریان های درآمد اضافی ایجاد می کند.

اگرچه مدل‌های استراتژی IP معمولی وجود دارد، اما هیچ راه حل ی،، برای استراتژی‌ها و ابتکارات IP یک شرکت وجود ندارد. من، ترین استراتژی را می توان به راحتی پس از مشاوره جدی با وکلای متخصص IP که تمایلات تجاری نیز دارند تعیین کرد. مدیریت پورتفولیو IP یک جنبه حیاتی از برنامه ریزی استراتژیک هر شرکتی است. با انتخاب یک مدل من،، شرکت‌ها نه تنها می‌توانند از نوآوری‌های خود محافظت کنند، بلکه می‌توانند راه‌های تولید درآمد و رشد را نیز کشف کنند. با محیط ،ب و کار که به سرعت در حال تحول است، یک استراتژی مدیریت پورتفولیوی IP موثر بیش از همیشه مهم است.

محتوای این مقاله به منظور ارائه یک راهنمای کلی در مورد موضوع است. باید در مورد شرایط خاص خود از یک متخصص مشاوره بگیرید.

مقالات پرطرفدار در مورد: مالکیت م،وی از آفریقای ج،ی

هوش مصنوعی و حق چاپ بخش 1 و 2

AELEX

اگر به شما بگوییم که تصویر فوق یک نقاشی فوق واقع گرایانه از پسری در ساحل است، احتمالاً موافق خواهید بود و علاقه مند به شناختن هنرمند با استعدادی هستید که این شاهکار چشمگیر را کشیده است.

مروری بر قانون حق چاپ 2022

AELEX

17 مارس 2023، رژیم جدیدی را برای فضای کپی رایت در نیجریه آغاز کرد. رئیس جمهوری فدرال نیجریه لایحه حق چاپ 2022 را امضا کرد که به طور رسمی لغو شد.


منبع: http://www.mondaq.com/Article/1338994