شیر فشار شکن چیست ؟ + نحوه عملکرد ، مزایا و معایب کارا پمپ | kasrasaran

شیر فشار شکن چیست ؟ + نحوه عملکرد ، مزایا و معایب کارا پمپ | kasrasaran

از این شیر در صنعت آب و فاضلاب ، سیستم کشاورزی و آبرسانی،صنعت مواد غذایی ، تجهیزات لباس شویی ، استرلیزه کردن بخار، تجهیزاتی که از هوا با فشار کم هستند استفاده می شود. این شیر می‌تواند در سیستم های حرارتی که فشار بالا دارند استفاده شود؛ بنابراین در زمان اجرای لوله کشی موتورخانه باید به این موضوع توجه شود. این مدل شیر همراه با تجهیزات جانبی مانند اکچوئیترها، پوزیشنر و کنترلر می‌توانند عملکرد با دقتی در سیستم داشته باشند. نکته جالب این است که در صورت عدم مصرف بخار در مصرف‌کننده‌ها فشار بخار خروجی از این شیرها همچنان به اندازه مورد نظر کاسته می‌شود. نهایتا با هم خنثی‌ شده‌ و در نتیجه شیری خواهیم داشت که کنترل دقیق فشار را مستقل از فشار ورودی تامین خواهد کرد.

  • شیر های فشارشکن پنوماتیکی در صنایع مختلف مثل کشاورزی، نساجی، خودروسازی، غذایی و چوب کاربرد زیادی دارند.
  • این سازه عامل مهمی در ایمنی سیستم است و سلامت سایر اجزا را تضمین می‌کند.
  • به این ترتیب، یک دریچه کاهش فشار آب به محافظت از لوله‌های خانه و سایر وسایل پرکننده، لوازم خانگی مانند ماشین ظرفشویی و لباسشویی در خانه کمک می‌کند.
  • با این فرآیند فشار نهایتاً به مقدار از پیش تعیین شده باز می گردد.

وقتی وکیوم یا همان خلا اتفاق می افتد, بازدید کنید خلا دیسک را لیفت می کند و اجازه می دهد که هوا وارد شود و خلا بشکند. طراحی این شیرها به گونه ای است که از اتلاف بخار به صورت پیوسته و ورود آن به اتمسفر جلوگیری می کند و این عملیات وقتی انجام می شود که به سرحد فشار تنظیم شده برای شیر برسیم. در طول شرایط عملکردی نرمال، فشار در قسمت ورودی پایین تر از فشار تنظیم شده است، و در این حالت دیسک در حالت نشسته بر روی نازل باقی می ماند و از جاری شدن سیال در نازل جلوگیری می کند. وقتی شير فشار شکن در حالت كاملا باز قرار مي گيرد و حداكثر ظرفيت تخليه خود را  داشته باشد، بالاترین فشار بوجود میآید. این فشار بالاتر از فشار نقطه تنظيم (Set pressure)  است و با توجه به كاربردهای مختلف، مقدارش متفاوت مي باشد.

فشار شکن عیوض تیپ PCV 39-02

انتخاب اندازه بزرگتر از حد لازم برای شیرها علاوه بر بیشتر شدن هزینه خرید شیر باعث پوسیدگی سریعتر شیر خواهد شد . نکته جالب این است که در صورت عدم مصرف بخار در مصرف­ کننده­ ها فشار بخار خروجی از این شیرها همچنان به اندازه مورد نظر می باشد. بنابراین تغییرات بسیار کم فشار پایین دست باعث تغییرات بزرگ در میزان جریان اصلی که نشان­دهنده حساسیت بالای شیر می­ باشد. در صورتی که فشار تنظیمی مورد نظر ناشناخته باشد یا احتمالاً در طول عمر شیر تغییر کند، یک شیر تسکین قابل تنظیم سودمند است. شیرهای هیدرولیک دوپلماتیک از کیفیت بسیار بالایی در مقایسه با انواع شیرها برخوردار می باشد و این موضوع آن را از دیگر محصولات مشابه آن متمایز ساخته است.

کاربرد شیرهای فشار شکن

در شیر فشار شکن پایلوت دار میراب در ابتدا و قبل از راه اندازی، فشار خروجی شیر را به وسیله پایلوت تنظیم کرده تا فشار خروجی از فشار تنظیمی بالاتر یا پایین تر نرود و بطور ثابت روی فشار تنظیم شده باقی بماند. نحوه کار بدین صورت است که فشار بخار خروجی از شیر  (فشار کم) بر قسمت زیرین دیافراگم اعمال نیرو می ­کند. در مقابل، فنر نیروی رو به پایینی را در خلاف جهت اعمال می­ نماید.

مورد از پر استفاده ترین شیرهای فشار شکن

در هر سیستم هیدرولیکی شیر های کنترل فشار هیدرولیک که به شیرهای فشارشکن هیدرولیک نیز شناخته می شوند، وجود دارند. وظیفه اصلی این نوع شیر ها محافظت از پمپ و مدار در برابر افزایش فشاری است که به صورت ناخواسته امکان بروز آن در مدار وجود دارد و ممکن است فرآیند های سیستم را مختل کند. در اکثر فرآیندهای صنعتی نیازمند انتقال توان با هزینه پایین و دقت بالا هستیم.