سیاست‌های عمومی مطلوب باعث افزایش در درخواست‌های ثبت اختراع برای نوآوری‌های هیدروژن می‌شود – ثبت اختراع


هیدروژن به ،وان یک رهبر در انتقال انرژی در جهان به سمت سوخت های پاک تر ظاهر شده است. در پنج تا 10 سال گذشته، تغییرات مطلوب در سیاست‌های عمومی و مقررات نه تنها سرمایه‌گذاری‌های جدید قابل توجهی را تشویق کرده است، بلکه منجر به تحقیق و توسعه نیز شده است، با تمرکز شرکت‌های بزرگ، دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌های تحت حمایت ،ت، و بسیاری دیگر بر توسعه فناوری‌های هیدروژن. .

فن آوری های جدید در حال توسعه به تولید، ذخیره و توزیع هیدروژن و همچنین محصولات مصرفی مانند وسایل نقلیه با سوخت هیدروژن و اجزای خاص آنها می پردازد. در کنار هم، افزایش چشمگیری در درخواست های ثبت اختراع برای محافظت از این فناوری ها و سرمایه گذاری های قابل توجهی که برای ایجاد آنها انجام شده است، وجود داشته است.

پرونده های ثبت اختراع تولید هیدروژن

نمودار زیر، بر اساس داده‌های شرکت تحقیقاتی مالکیت م،وی Techson IP Research (“Techson”)، افزایش شدید تعداد ثبت اختراعات ایالات متحده در هر سال مربوط به تولید هیدروژن از منابع مختلف را نشان می‌دهد. در 20 سال گذشته افزایش قابل توجهی در پرونده های ثبت اختراع مربوط به الکترولیز (معروف به هیدروژن سبز) و تولید هیدروژن با استفاده از گاز طبیعی همراه با فناوری پیشرفته جذب کربن برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای (معروف به هیدروژن آبی) در مقایسه با هیدروکربن سنتی وجود داشته است. تولید مبتنی بر (معروف به هیدروژن خا،تری)، که تا حدودی مسطح باقی مانده است.

1316644a.jpg

علاوه بر حق ثبت اختراع برای تولید هیدروژن، نوآوران همچنین فناوری هایی را ارائه می کنند که ذخیره و توزیع هیدروژن را تسهیل می کند. این بسیار مهم است، زیرا هیدروژن ذخیره و حمل و نقل دشوار است، و به ویژه در ایالات متحده، جایی که مساحت زمین بزرگ ذخیره سازی و حمل و نقل هیدروژن را چالش برانگیز می کند، مهم است.

نمودار زیر، بر اساس داده‌های Techson، 25 مالک برتر خانواده‌های ثبت اختراع ایالات متحده مربوط به ذخیره‌سازی و حمل و نقل هیدروژن را نشان می‌دهد.

1316644b.jpg

شایان ذکر است، مالک برتر یک شرکت آمریکایی است که تقریباً دو برابر تعداد انتساب خانواده ثبت اختراع نسبت به مالک بعدی دارد، و ۲۵ شرکت برتر شامل چندین شرکت آمریکایی دیگر است. این روندها نشان می دهد که، به طور نسبی، ایالات متحده بر اساس داده های آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر (IRENA) توجه توسعه خود را بیشتر بر مسائل ذخیره سازی و حمل و نقل متمرکز کرده است.

توسعه دهندگان فناوری هیدروژن نیز بر روی بخش مصرف تمرکز کرده اند، که بهترین نمونه از این نوع فناوری خودروهایی است که از فناوری پیل سوختی استفاده می کنند. بخش خودرو به شدت برای استفاده از نیروی هیدروژن سرمایه‌گذاری شده است و داده‌های Techson نشان می‌دهد که پنج صاحب امتیاز برتر در این زمینه همگی در صنعت خودرو هستند، و تعداد بیشتری از 25 مالک برتر.

ملاحظات مالکیت م،وی برای فناوری های مرتبط با هیدروژن

ثبت اختراع در کجا باید ثبت شود؟

بهترین کشورهایی که برای ثبت اختراع در آنها ثبت می شود، به عملیات تجاری فردی شرکت و جزئیات اختراع خاص بستگی دارد، اما بازارهایی که فعالیت قابل توجهی مرتبط با اختراع توسعه دهندگان دارند، مکان خوبی برای شروع هستند. نوآوران همچنین می توانند بازارهایی را با اقدامات سیاستی کلیدی حامی هیدروژن در نظر بگیرند، مانند اروپا، ایالات متحده و کشورهای آسیا-اقیانوسیه. توسعه دهندگان فناوری هیدروژن همچنین باید به بازارهایی نگاه کنند که در آن نوآوران دیگری که در حال توسعه فناوری های مشابه هستند، حق ثبت اختراع خود را ثبت می کنند. صاحبان اختراع بالقوه باید در بازارهایی که مقر رقبا در آن هستند، ثبت نام کنند.

برای کاهش خطر نقض پتنت های دیگران چه باید بکنم؟

شرکتی که اختراعات مربوط به فناوری خود را به دست آورده است، می‌تواند از روش‌ها یا محصولاتی استفاده کند که سایر اختراعات متعلق به دیگران را که هنوز معتبر هستند، نقض می‌کند. این امر به ویژه در مواردی صادق است که، مانند هیدروژن، بازار به سرعت در حال گسترش است و در بخش های مختلف صنعتی در حال کاهش است.

شرکت‌ها و سایر بازیگر، که برای اولین بار وارد بازار هیدروژن می‌شوند یا محصول یا خدمات جدیدی را معرفی می‌کنند، باید بررسی کنند که آیا باید یک مطالعه آزادی عمل انجام دهند یا خیر. این مطالعه نگاه جامع تری به چشم انداز پتنت پیرامون محصولات و خدمات ارائه می دهد که ممکن است در جستجوی هنر قبلی یا قابلیت ثبت اختراع ثبت نشده باشند. به طور خاص، این مطالعه به دنبال هر گونه حقوق ثبت اختراع است که ممکن است با استفاده از محصولات یا خدمات خود شما نقض شود.

آزادی فعالیت ممکن است به اختراعات گسترده و اساسی بستگی داشته باشد که ممکن است یک حق اختراع را باطل نکنند، اما ،وماً در روند اجرای حق ثبت اختراع نقض می شود. به ،وان مثال، یک شرکت ممکن است حق اختراع یک کاتالیزور الکترولیز جدید داشته باشد، اما آن کاتالیزور باید در راکتوری با مواد خاصی که کاتد و آند را جدا می‌کند، استفاده شود. اگر شرکت دیگری دارای حق ثبت اختراع در آن جداکننده بود، استفاده از کاتالیزور جدید ممکن است نیاز به مجوز برای ثبت اختراع در جداکننده داشته باشد.

در فضای هیدروژنی، آزادی عمل نیز ممکن است به استفاده از پتنت هایی بستگی داشته باشد که فناوری را پوشش می دهد که با پتنت ها یا محصولات خود شرکت مماس است. به ،وان مثال، یک پیل سوختی جدید برای استفاده در خودروها به طور قطع به استفاده از زیرساخت های حمل و نقل و ذخیره سازی قبل از اینکه بتواند از نظر تجاری قابل دوام باشد، نیاز دارد. خودروها به عرضه ثابت هیدروژن قابل دسترسی در سراسر کشور، وسیله ای برای ذخیره هیدروژن کافی برای تامین انرژی پیل سوختی خودرو، و وسیله ای برای بارگیری هیدروژن از شبکه توزیع/ذخیره روی خودرو نیاز دارند. همه این حوزه‌های مرتبط به هم احتمالاً دارای پتنت‌هایی هستند که ممکن است در استفاده از فناوری سلول سوختی واقعاً جدید نقض شوند.

آیا باید به فکر گرفتن مجوز برای پتنت ها باشم؟

زم، که نوآوران به درک بهتری از سایر اختراعات مرتبط با پتنت ها و محصولات خود دست یافتند، باید تصمیم بگیرند که چگونه به مجوز آن پتنت های دیگر نزدیک شوند و چگونه می توانند مجوز ثبت اختراع خود را به دیگران ارائه دهند. باز هم، این می تواند تصمیمی باشد که تا حد زیادی به نیازهای تجاری فردی یک شرکت بستگی دارد. اخذ و اعطای آزادانه مجوزهای معقول ممکن است باعث رشد کلی صنعت شود. از سوی دیگر، گزینش بیشتر در اعطای و اخذ مجوز ممکن است منجر به سود بیشتر برای شرکت شود.

حتی شرکت‌هایی که فناوری مربوطه را ارائه نمی‌کنند، اما در عوض آن را از دیگران تامین می‌کنند، باید این مسائل را در نظر داشته باشند، زیرا خطر نقض حق ثبت اختراع همچنان می‌تواند مانعی برای موفقیت عملیات و سرمایه‌گذاری آنها باشد. در مشارکت با دیگران یا سرمایه گذاری در فناوری های مرتبط با هیدروژن، شرکت ها باید به طور کامل بررسی کنند که آیا شرکای آنها از حقوق مالکیت م،وی لازم برای ارائه فناوری ارائه شده بدون نگر، در زمینه آزادی عمل برخوردار هستند یا خیر.

به نظر می رسد در حال حاضر هیچ استانداردی در بازار هیدروژن برای صدور مجوز وجود ندارد. با این حال، به ،وان مثال، استفاده از هیدروژن به ،وان منبع سوخت قابل اعتماد برای وسایل نقلیه، ممکن است به استانداردسازی قابل توجهی در صنعت نیاز داشته باشد. بنابراین، ممکن است به نفع صنعت باشد که سیستم‌های صدور مجوز مشابه آنچه در صنایع دیگر دیده می‌شود برای ارتقای ثبات صنعت به‌،وان یک کل، اتخاذ کند.

یکی از گزینه‌هایی که به طور گسترده برای فناوری‌های استاندارد شده در صنعت مخابرات استفاده می‌شود، تضمین یک مجوز منصفانه، معقول و بدون تبعیض (“FRAND”) برای هر حق اختراعی است که به ،وان یک پتنت “ضروری استاندارد” تلقی شود. بنابراین، یک خودروساز می‌تواند مجوزهای FRAND را برای استفاده از سیستم‌های ذخیره‌سازی خاص و سیستم‌های تحویل هیدروژن که «استاندارد» برای صنعت تلقی می‌شوند، دریافت کند. یکی دیگر از گزینه های رایج، امکان ثبت اختراع است. در یک مجموعه ثبت اختراع، بسیاری از شرکت‌های پیشرو ممکن است به توافقی برسند تا پرتفوی ثبت اختراع خود را به یکدیگر مجوز دهند. به این ترتیب، شرکت هایی که می توانند به توافق برسند، می توانند آزادانه از پتنت های یکدیگر استفاده کنند، در حالی که همچنان حق خود را برای حذف ،، که مایل به اشتراک گذاری فناوری خود نیستند، حفظ می کنند.

هیچ یک از این گزینه ها و هیچ یک از برنامه های استاندارد دیگر مجوز تا به امروز در صنعت هیدروژن اجرا نشده است. اما با توجه به امکان پذیرفته شدن این موارد یا موارد مشابه در آینده، مهم است که هنگام تصمیم گیری تجاری در مورد مجوز و حمایت از پتنت، آنها را در نظر داشته باشید. نوآوران باید هم در حفاظت از نوآوری‌های خود و هم نظارت بر چشم‌انداز گسترده‌تر ثبت اختراع در فضای هیدروژن کوشا باشند تا در صورت ظهور و زم، که در صنعت هیدروژن ظاهر شوند، از این نوع برنامه‌ها بهره ببرند (و به طور بالقوه بر ایجاد آنها تأثیر بگذارند).

محتوای این مقاله به منظور ارائه راهنمای کلی در مورد موضوع است. در مورد شرایط خاص خود باید از یک متخصص مشاوره بگیرید.


منبع: http://www.mondaq.com/Article/1316644